Wat te dragen tijdens wintertrainingen

Wat te dragen tijdens wintertrainingen

25. 11. 2020 4 min. lezen

Weet jij wat je aan moet trekken tijdens een wintertraining? De juiste outfit op koude dagen kan je beschermen tegen blessures en zelfs je trainingskwaliteit verbeteren.

In eerste instantie lijkt het misschien vrij duidelijk wat je in de winter aan moet trekken. Pak gewoon warmere kleding op of voeg meer lagen toe. Maar niet echt.

Kleding voor wintertrainingen 

Om te trainen bij temperaturen rond het vriespunt, moet je een speciale stapel kleding hebben die je met de eerste vorst uit de diepten van de kast haalt en bij de komst van april weer terug legt.

De juiste outfit voor wintertrainingen zorgt voor comfort tijdens de training. Je zult het niet koud hebben, maar tegelijkertijd word je tijdens de training ook niet oververhit. Het kan bevriezing, verkoudheid, gewrichtspijn, spieruitrekking of zelfs spierbreuk voorkomen.

Dus wat draag in de winter? Laten we eerst eens kijken naar buitentrainingen. Hieronder vind je tips over hoe je je kunt aankleden voor een buiten fitness sessie.

Hoofd

Houd er rekening mee dat er veel warmte door je hoofd ontsnapt. Zelfs als je haar dik is, vertrouw er niet alleen op en kies een muts om je oren te beschermen en je hoofd warm te houden. Voorkom onaangename pijn in de oren na het hardlopen en een drukkend gevoel in je hoofd. Kies een pet die goed past, blijft zitten en die je tijdens de training niet constant van de grond hoeft te halen. Bewaar de pet voor winterpret of wandelingen, beanies zijn meer geschikt voor sporten.

Nek

Zelfs de nek is belangrijk om te beschermen. Je ademt beter en vermijdt verkoudheid en koude lucht op je longen. Als je je nek bloot laat, beschermt je lichaam zichzelf onbewust tegen de kou door spieren samen te trekken, en zulke stijve trapeziums kunnen de volgende dagen behoorlijk ongemakkelijk zijn. Vergeet de sjaal, halsdoek of capuchon niet (bij strengere vorst).

Vanaf de taille

In de winter moet de onderste laag een functioneel shirt met lange mouwen zijn dat zweet afvoert en je warm houdt.

Als de temperaturen onder het vriespunt zijn, het waait of regent, zul je de middelste laag in de vorm van een sweatshirt waarderen. Ideaal is een fleece sweatshirt dat zweet afvoert, je opwarmt, maar tegelijkertijd niet oververhit raakt.

Houd er bij elke extra laag rekening mee dat je een beetje 'massiever' zult zijn, dus misschien heb je een jas een maat groter nodig. De jas die je er over aantrekt, moet licht, ademend en waterdicht zijn.

Handen

Je zou je handen moeten beschermen met handschoenen, ook al voelt het misschien te warm aan doe ze niet uit. Ik kan uit ervaring spreken dat bevroren handen zoveel pijn doen nadat je naar binnen bent gegaan. 

Van de taille naar beneden 

Moderne warme leggings zijn zo verfijnd dat ze aanvoelen als je eigen huid, je benen warm houden maar tegelijkertijd oververhitting voorkomen, zweet afvoeren en ze kunnen heel stijlvol zijn.

Voeten

Pas de schoenen aan de sport en het terrein waarin je beweegt aan. Als er risico op ijs bestaat, kies dan schoenen met een robuustere en grovere zool die niet te veel slipt. Maar blijf voorzichtig bij elke stap.
Voeg kwaliteitssokken toe en vermijd de moderne sokken met afbeeldingen, maar investeer in kwalitatieve, functionele sokken, die voor een goede thermoregulatie zorgen, lang meegaan, licht zijn en genaaid met fijne vezels, zodat je niet eens weet dat je ze aan hebt.

Ondergoed

Jas, t-shirt, leggings ... dat is voor de hand liggend, maar geef toe wie van jullie een kanten broek of favoriete boxershort draagt voor training en vindt dat ondergoed voor training niet speciaal moet zijn? Ze zouden je veel meer comfort moeten geven, je nergens mee wrijven en gewoon als een tweede huid zitten.

Een belangrijk onderdeel van winterondergoed is een tanktop of shirt dat je onder je broek stopt om je rug te beschermen tegen kou en daaropvolgende pijn of urineweginfectie.

Kleding voor indoor training 

Het zal je misschien verbazen, maar je moet je garderobe in de winter ook veranderen om te trainen in de sportschool of voor een indoor sport.
Met de komst van lagere temperaturen, doe je een sweatshirt of joggingbroek in je sporttas, die je draagt voordat je opwarmt en strekt.

Het is niet mogelijk om tijdens de training een tanktop en short te dragen. Kies in de winter een shirt met lange mouwen en een legging, een herenlegging met een korte broek, zodat alle gewrichten (schouders, knieën, heupen) warm zijn.

Vergeet de warming-up niet 

Ook al zul je het warm hebben in de juiste wintertrainingskleding, moet je er rekening mee houden dat je 'van binnenuit' moet opwarmen en dat je in de winter meer dan ooit moet letten op goede warming-ups en cooling-downs.