5 tips voor het opbouwen en onderhouden van een gezonde relatie met eten

5 tips voor het opbouwen en onderhouden van een gezonde relatie met eten

28. 4. 2022 5 min. lezen

A healthy relationship with food is one of the keys to a happy life. Create eating habits that will suit you in the long run.

Voedsel. Geluk voor sommigen, een vogelverschrikker voor anderen. Dit is een zeer breed onderwerp in de wereld van lichaamsbeweging en fitness. De relatie ermee is gebaseerd op de relatie die we met onszelf hebben en is: nauw verbonden met ons mentale en fysieke welzijn. Hoe ga je om met eten, hoe kun je het waarnemen en ervan genieten? Lees verder!

1) Vergeet diëten en elimineer eten niet

Verboden chocolade smaakt het lekkerst. Met andere woorden, strikte diëten zijn de weg naar de hel. Probeer bepaalde soorten voedsel niet uit te sluiten, tenzij je een geldige reden hebt (zoals intolerantie of allergieën). Het menselijk lichaam heeft al deze componenten nodig, of het nu gaat om prestaties, regeneratie of welzijn.

We hebben drie opties voor u om te proberen en toe te passen:

  • Intuïtief eten -Hier is het belangrijk om goed te luisteren naar het lichaam en zijn behoeften. Iemand die intuïtief eet, eet wanneer hij of zij honger heeft, eet niet te veel, sluit geen voedselgroepen uit en neemt geen voedsel als middel om gewicht te verliezen. Hij of zij denkt met gemak aan eten en geniet ervan, maar het is niet het middelpunt van het universum voor de persoon.

  • Regel 80/20 - Instappen "compromis". 80% van het dieet is gewijd aan hele voedingsmiddelen en de resterende 20% aan minder waardevolle. Wij verdelen het niet opzettelijk in gezond/ongezond - dergelijke voedingsmiddelen bestaan niet. Feit!

  • Macro counting -Als u het type persoon bent dat controle over uw eten, het tellen van calorieën of IIFYM, misschien bij je past. Bereken uw dagelijkse inname van kilocalorieën en het aantal macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) die erin zitten. Hierdoor elimineer je geen voedingsgroepen en eet je voldoende. U kunt een online rekenmachine of raadpleeg een voedingsdeskundige voor berekeningen, die u ook van nuttig advies zal voorzien. Zorg er bij IIFYM voor dat u val niet ten prooi aan getallen en tabellen. Het doel is om inzicht te krijgen in de hoeveelheid voedsel en geleidelijk over te gaan naar intuïtief eten.

Probeer individuele mogelijkheden, neem de reacties van lichaam en geest waar en ontdek wat bij u past.

Eet goed, genoeg en start met trainen met Top4Fitness

Fitnesskleding voor dames Fitnesskleding voor heren

vyvážená_strava_zdravý_vztah_k_jídlu

2) Begin bij jezelf

Simpel gezegd, maar in de praktijk is het een veeleisend en langdurig proces. Realiseer je dat geen enkele relatie op de lange termijn zal werken, tenzij je een vaste relatie met jezelf hebt. En dat geldt ook voor de relatie met eten. Hoe kunt u uw relatie met uzelf verbeteren? Realiseer je dat JIJ je prioriteit bent. Het is geen egoïsme, maar een noodzaak. Pas goed op jezelf, trek je sportschoenen en ga sporten, maak een wandeling met de hond, lees een boek en probeer een kookles. Doe gewoon activiteiten die u leuk vindt.

3) Geniet van het eten en eet bewust

Salade met salade heeft nog nooit iemand tevreden gesteld. Wat je op je bord hebt, moet je vermaken. Probeer nieuwe voedingsstoffen en nieuwe voedingsmiddelen, ontdek nieuwe smaken, en vind geleidelijk aan precies wat bij u, uw ziel en uw spijsvertering past. Probeer ook bewust te eten, maak tijd vrij voor eten en laat je niet afleiden door televisie of je telefoon.

4) Eet negatieve emoties niet weg

Paradoxaal genoeg gaat emotie-eten niet over eten, maar over een verbroken relatie met jezelf. Ongezond eten zelf is alleen het resultaat van een dieper psychisch probleem. Wanneer iets niet volgens plan gaat, je gestrest, verdrietig of bang bent, lijkt het wegnemen van de stress een oplossing. In eerste instantie lijkt het een geweldig idee - eten is een remedie tegen een slecht humeur. Het tegenovergestelde is waar. Het is slechts een kortstondig aangenaam gevoel, want een paar minuten na de maaltijd is er wroeging en zelfs ergere gevoelens. Probeer je emoties te ervaren, analyseren en begrijpen. Ga wandelen of stretchen in plaats van de koelkast. Als je niet weet hoe je uit dit wiel moet komen, zoek professionele hulp die je helpt om tot de juiste kern van je problemen te komen.

adidas_oblečení_ženy_jóga

5) Probeer niet altijd 100% te gaan

Dit tijdperk is erg druk en gedreven. Er zijn vast mensen in uw omgeving die 16 uur per dag werken, nauwelijks slapen, weinig eten en haast hebben. Bovendien eten ze voedsel van slechte kwaliteit. Probeer er niet aan toe te geven. Stel grenzen, trakteer jezelf op rust en sta jezelf toe om een tijdje "off" te zijn. Energie is erg schaars en je moet het regelmatig aanvullen. Dankzij deze balans behoud je een harmonieuze relatie met eten, omdat stress en chronische stress je eetgewoonten negatief beïnvloeden. Dit kan leiden tot overeten, emotioneel eten of juist gebrek aan voedsel en zogenaamd ondereten.

TIP: Wil je advies, een overzicht van eten, of kun je je relatie met eten lange tijd niet verbeteren, schakel dan de hulp in van een deskundige. Dat kan een voedingstherapeut zijn of - in het geval van emotie-eten en andere psychische stoornissen - een psycholoog. Zet een moedige stap naar zelfkennis en tevredenheid.

Ben je een sporter, beweeg je veel en ben je actief? Dan moet je eten.

Voor goede prestaties is een efficiënte regeneratie en het aanvullen van energie noodzakelijk. En twee gouden zinnen aan het einde - de relatie met eten gaat vooral over de hoeveelheid voedsel, niet het type. Een burger of je favoriete chocolade hoef je jezelf zeker niet te onthouden!

Kijk eens naar sportvoeding en ondersteun je prestaties: